جوری از پول زیاد نترسیم؟

کلا از پول نترسیدن چجوریه؟

فکر کنم وقتی از از دست دادن پول نترسیم، خیلی پیشرفت می کنیم.

ترس چیست؟

ترس تجربه احساس ناخوشایندی است که وقتی مورد تهدید قرار می‌گیریم و یا نگران هستیم، رخ می‌دهد. ترس یک احساس طبیعی، قدرتمند و بدوی است. ترس به ما وجود خطر یا تهدید آسیب را هشدار می‌دهد. این خطر می‌تواند فیزیکی یا روانی باشد.

سد ذهنی: یک داستان واقعی

راجر بنیسترقبل ازاینکه به ترس از پول بپردازیم، اجازه دهید برویم سراغ یک داستان واقعی:

زمانی باور بر این بود که در کمتر از چهار دقیقه نمی‌توان مسافت یک مایل (معادل 1600 متر) را دوید. تا اینکه راجر بنیستر در سال 1954 توانست این رکورد را بشکند. و بخش جالب داستان: در طول ده سال بعد از این اتفاق، 336 نفر دیگر هم این رکورد را شکستند.

همه چیز ذهن است! واقعا؟!

بگذارید از زاویه‌ای دیگر به این داستان نگاه کنیم، زاویه‌ای که روایت کنندگان داستان‌های انگیزشی، چندان علاقه‌ای به آن ندارند. اگر باور اینقدر قدرتمند است که رکوردها را جابجا کند، چرا بقیه ورزشکاران ما با دیدن احسان حدادی، نمی‌توانند مثل او دیسک پرتاب کنند؟ اصلا چرا یک نفر نمی‌تواند باور کند که می‌توان پرواز کرد و بعد پرواز کند. لااقل بعد از اختراع دوربین کسی چنین ادعایی نکرده است!

نیمه پنهان موفقیت

بله راجر کار بزرگی کرد و یک سد ذهنی را شکست. ولی این فقط بخشی از یک تصویر بزرگتر بود:

  • پیشرفت علم تغذیه که در دهه 60 میلادی غذای بهتری می‌توانست در اختیار ورزشکاران بگذارد.
  • روش‌های تمرینی مدرن
  • تجهیزات ورزشی مبتنی بر فناوری‌های روز آن زمان

همه این عوامل در موفقیت آن 336 نفر بعدی نقش بازی کردند. اما بسیاری ترجیح می‌دهند که ما بر بخش ذهنی داستان تمرکز کنیم. چون ساده‌تر و خوشایندتر است.

ترس از فراری

فراری

آیا شما یک فراری دارید؟ خیر ندارید!

آیا دلیل نداشتن فراری این است که از رانندگی با آن می‌ترسید؟ خیر اینطور نیست. پولش را ندارید. این دلیل لااقل برای من به اندازه کافی قانع کننده به نظر می‌رسد.

آیا اگر روزی پول داشته باشید فراری نمی‌خرید؟ ممکن است!

آن روز آیا از سوار شدن بر آن می‌ترسید؟ اولش کمی، ولی بیشتر هیجان زده هستید. بعد از دور سوم و چهارم، عادت می‌کنید و ترس جایش را به تسلط می‌دهد.

حل معما

خب! فکر می‌کنم بعد از این توضیحات اکثر شما متوجه شده‌اید که روش مواجهه ما با ترس از پول چگونه باید باشد. اما برای آن‌ها که هنوز کمی سردرگمند:

ترس از ذهن شروع می‌شود. اما الزاما بهترین راه برای کنترل آن ذهن نیست! ترس‌ها همگی واقعی نیستند. ترس از تصادف در خیابان شلوغ واقعی است و ترس از پول موهومی. می‌خواهید از پول نترسید؟ پول بیشتری در بیاورید. همینقدر ساده! امتحانش کنید. ترستان خواهد ریخت.

پس چرا؟

پس این حجم غیر قابل چشم پوشی از پیام‌های رسانه‌ای و فیلم و کتاب و سخنران و استاد که همه و همه از قدرت ذهن می‌گویند و تلاش می‌کنند به شما روشی برای رفع محدودیت‌های ذهنی آموزش دهند، چه می‌کنند؟ یک جواب ساده: جیب خود را پر می‌کنند!

حالا به این سوال فکر کنید:

آیا قبل از راجر هیچ فرد با اراده و با ذهن قوی وجود نداشت که رکورد 1600 متر را بزند؟! قطعا وجود داشت. اما روش‌های تمرین و تغذیه‌ای که راجر داشت قبل از آن وجود نداشت. بله ذهن مهم و اثر گذار است. اما همه تصویر نیست. فقط گوشه‌ای از یک سیستم بزرگتر است.

نتیجه

برگردیم به احسان:

افراد دیگری هستند که به روش‌های تمرینی (این را با شک می‌گویم) مشابه او دسترسی دارند. پس چرا رکوردهای او هر روز شکسته نمی‌شود؟

حالا، وقتی سایر شرایط مهیا است، ذهن احسان تعیین می‌کند که او کجای هرم است؟ بین برنده‌ها یا بازنده‌ها.

دوباره ترس از پول:

روی افزایش ثروت خود تمرکز کنید. خود به خود این مساله حل می‌شود. بیل گیس شاید بعد از ثروتمند شدن به مشاوره روانی نیاز پیدا کرده باشد، اما تا قبل از آن مثل تراکتور کار می‌کرد و فرصت ترسیدن از پول را نداشت. مثل بیل گیتس باشید!

اما درباره ترس از دست دادن پول:

یک) حتما از از دست دادن پول بترسید. این کلید حفظ ثروت است.
دو) آن ها که از از دست دادن پول نمی ترسند، پول از دست می دهند!
سه) برای اینکه از از دست دادن پول در سرمایه گذاری های خود کمتر بترسید، دانش خود را بیشتر کنید و بیشتر سرمایه گذاری کنید و بیشتر شکست بخورید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *