وقتی با آن‌ها مصاحبه می‌شود، یا کتابی درباره زندگی خود می‌نویسند بر نقش تلاش و پشتکار و استعداد و روحیه مناسب و … تاکید می‌کنند. همه اینها که در فردی جمع شود، ممکن است یک میلیاردر ساخته شود. اما در ابر میلیاردرها، چیزی اضافه هست. شاید خودشان در گرماگرم مدیریت کسب و کار خود متوجه آن نشوند. این عنصر اضافه، خارج از فرد است و مربوط به محیط اطراف است یعنی …

تغییر دوران

نطفه ابر میلیاردها در دوران‌های گذار بسته می‌شود. آن‌ها بر اساس شانس و یا بینش خود، در جهت درست تغییرات بزرگ اجتماعی و اقتصادی می‌ایستند. به این ترتیب، بر موج‌های بلندی سوار می‌شوند که فردی با همان مشخصات در نسل قبل یا بعد، از داشتن آن محروم است. چند مثال را ببینیم:

دیجیکالا

برادران محمدی، در زمان مناسب، در مکان مناسب بودند. آن‌ها سوار بر موج تغییر روش خرید جامعه ایرانی، از سنتی به اینترنتی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور، ثروتمند شدند.

 

اینفلوئنسرها

نطفه ثروت اینفلوئنسرهای ایرانی، در تغییر دوران سطح نفوذ شبکه‌های اجتماعی بسته شد. آن‌ها اگر 10 سال قبل یا بعد این تاریخ وارد بازار می‌شدند، راه به جایی نمی‌بردند.

 

آقا زاده

آقازاده‌ها و ثروت‌های افسانه‌ای آنها هم محصول تغییر دوران و گذار بین دو نظام سیاسی است. تغییرات بزرگ، ثروت‌های بزرگ را جابجا می‌کنند.

سوار بر موج

برای سوار شدن بر موج‌ها دو بخش دارد:

1) درک دوران گذار یا با برنامه یا به صورت تصادفی

2) داشتن آمادگی کافی (فکری، مهارتی، لجستیکی) برای بهره بردن از تغییر دوران.

فرصت‌های امروز

امروز چه موج‌هایی در حال شکل گیری است؟

  • تغییر ساختار جمعیتی کشور و افزایش تعداد سالمندان در 20 سال آینده
  • تغییرات اقلیمی و خشک‌تر شدن شرایط کشور
  • حرکت کشور به سمت حذف یارانه حامل‌های انرژی
  • تغییر ساختار آموزش کشور و تسریع اینترنت محور شدن آموزش
  • ورود خودروها و لوازم خانگی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء و شبکه‌های هوشمند

جمع بندی

می‌توانید با تلاش و استعداد میلیاردر شوید. ولی اگر در جهت درست تغییر دوران قرار نگیرید، ابرمیلیارد نمی‌شوید. حتی ممکن است به خاک سیاه بنشینید (داستان کارخانه‌های توقیف شده در 57 و 58 را بخوانید). دو ابزار بینش و دانش برای استفاده از این فرصت‌ها لازم است. هر نسل، موج‌های خود را دارد. انقلاب، جنگ، اینترنت و …

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *