شاخص قیمت مواد غذایی

فائو، سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد است. این سازمان یک شاخص بین المللی برای قیمت مواد غذایی دارد به اسم FAO Food Price Index که تغییرات قیمت مواد غذایی را نسبت به یک سال پایه، ارزیابی می‌کند. برای مثال فرض کنید که امسال شاخص 130 باشد. این یعنی قیمت مواد غذایی امسال نسبت به سال پایه، 30% رشد داشته است.

شاخص قیمت مواد غذایی

شاخص قیمت مواد غذایی از سال 2016 تا 2021

همانطور که می‌بینید، این شاخص بین 2015 تا 2020 نوسان کمی نزدیک عدد 100 داشته است. به عبارت دیگر قیمت غذا در جهان در این پنج سال چندان تغییر نکرده است. شاخص در سال 2021 به حدود 123 رسیده است. یعنی 23% رشد.

چرا برای ما مهم است؟

در این مقاله توضیح دادم که چرا قیمت مواد غذایی (به طور کلی کالاهای قابل مبادله)، در دو سمت مرزهای یک کشور در بلند مدت به برابری میل می‌کنند. بنابراین ما در ایران از نوسانات قیمت جهانی تاثیر می‌پذیریم.

مورد عجیب آقای ایران!

این میزان رشد اگرچه خبری بسیار ناگوار برای مصرف کنندگان است، اما به عنوان یک ایرانی شاید تصور کنید که

البته که ما هر سال خیلی بیشتر از 23% افزایش قیمت مواد غذایی را تجربه می‌کنیم.

حالا از این زاویه به داستان نگاه کنید:

اگر هیچ تورمی در کشور نداشتیم، قیمت مواد غذایی در انتهای سال 2021، نسبت به ابتدای آن باید به طور متوسط 23% رشد کند. حالا که تورم هم داریم …

افزایش قیمت مرکب!

فرض کنیم امسال، رشد نقدینگی 30% داشته باشیم.

حالا حساب کنیم: 1.6=1.23×1.3

یعنی انتظار داریم قیمت مواد غذایی در سال 1400 حدود 60% رشد کند.

آینده سفره ایرانیان

پس در برهه حساس کنونی چون دولت مثل همیشه خود را ناچار به پولی سازی کسری بودجه می‌بیند و رشد قیمت مواد غذایی ناشی از اتفاقات چند سال اخیر در سطح جهان، ایرانیان باید 60% هزینه بیشتری برای مواد غذایی خود پرداخت کنند. از طرفی چون درآمد هشت دهک درآمدی جامعه رشدی بسیار پایین‌تر از این سطح خواهد داشت، در میان مدت انتظار مشکلات تغذیه‌ای و اجتماعی-امنیتی خواهیم داشت.

جمع بندی

مشکل از دو مسیر وارد زندگی ما خواهد شد. پس باید از دو جبهه متفاوت استراتژی جنگی داشته باشیم:

1)در حوزه هزینه‌ای

2)در حوزه درآمدی و کسب و کار

آیا پایانی برای این روند متصور است؟ از دیدگاه بین المللی بله! احتمالا بازگشت به روند بلند مدتی روی شاخص 100 خواهیم داشت. اما از دیدگاه داخلی خیر! با یک روند بسیار قوی رشد نقدینگی به قدمت نزدیک به نیم قرن مواجه‌ایم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *