می خواهند 6 ماه دیگر ازدواج کنند و به فکر افتاده اند یک تلویزیون بخرند. می‌گردند، در مغازه ها و آنلاین شاپ ها تا مناسب ترین قیمت را پیدا کنند. کمی پول کم دارند. دو هفته بعد که حقوق گرفتند، برمی‌گردند اما آن قیمت های قدیم دیگر پیدا نمی شود! آخر دلار گران شده و بازار تکان خورده. این هم از خوش شانسی ایرانی هاست که هرجای دنیا هر اتفاقی که بیفتد، دلار اینجا بالا می پرد. بیایید راجع به این صبحت کنیم که، در زندگی شخصی خود، چطور می توانیم در مقابل این جهش ها کمتر آسیب پذیر باشیم و خلاصه با جهش های دلار چه کنیم؟

پس انداز دلاری

پس انداز دلاری یکی از روش هایی است که می تواند کمی از نوسانات قدرت خرید ما جلوگیری کند. مثلا شما قرار است یک برای خرید یک یخچال پس انداز کنید. پس انداز خود را دلار یا تتر بخرید و آنقدر پس انداز کنید تا قدرت خرید شما به قیمت یخچال برسد.

طلا به جای دلار

اگر قرار است پس انداز شما برای مدتی بیشتر از یک سال طول بکشد، معمولا می‌صرفد که به جای دلار، طلا بخرید. این خرید می‌تواند به صورت:

• انواع سکه های طلا (حتما بررسی کنید حباب قیمتی بالایی نداشته باشد)

• صندوق های طلا

باشد. نیازی نیست به دنبال انواع تحلیل های پیچیده باشید. هر زمان پول داشتید بخرید و کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید: چقدر پس انداز کنم؟

چسبندگی قیمت ها

مفهوم چسبندگی قیمت می گوید که وقتی قیمت ها بالا می روند، همانجا می چسبند و به این راحتی پایین نمی آیند. بنابراین، وقتی دلار بالا رفت، بله ممکن است پایین بیاید. ولی دو نکته را در نظر داشته باشید:

• تاریخ به ما می گوید همیشه احتمالا بالا رفتن بیشتر است تا پایین آمدن.

• وقتی می دانیم قیمت می چسبد، صبر نمی کنیم تا نچسبد. می خریم. در ایران شما از زود خریدن ضرر نمی کنید. بعد از جهش های دلاری، با چند ماه فاصله بقیه کالاها هم خودشان را با دلار جدید تطبیق می دهند.

آخر دنیا نیست

زمانی دلار 300 تومان بود. در جمع های خانوادگی می گفتند اگر دلار 1000 تومان بشود، شهر به هم می ریزد. نمی شود زندگی کرد. امروز دلار خیلی شیک و راحت 60000 تومان را رد کرده و سال بعد این روزها اگر 100 هزار تومان نباشد باید خوشحال باشیم. تمرکز کنید روی آن جنبه هایی از زندگی مالی که می توانید کنترلش کنید. بله همه چیز گران خواهد شد، اما زندگی در ایران سالهاست که همین بوده.

کی منتظر جهش های دلاری باشیم؟

وقتی انتظار جهش های دلاری را داریم، کمی راحت تر با آن کنار می آییم. چه زمانی انتظار پرش داشته باشیم؟

• هر وقت نرخ دلار برای مدت طولانی نسبتا ثابت باشد یا تغییرات کمی داشت باشد. طبیعی است که نرخ دلار در ایران هر سال به اندازه تورم رشد کند. اگر نکرد، احتمال پرش ناگهانی دارد.

• هر نوع تنش و تلاطم می تواند آتش دلار را تندتر کند. پس هر وقت بوی حادثه آمد، سریعتر خریدهای خود را انجام دهید.

وام

وقتی وام می گیرید و 30 درصد سود می‌دهید و دلار هر سال 40 تا 50 درصد رشد می کند و قیمت های حتی بیشتر هم بالا می‌روند، منطقی نیست وام بگیریم و مثلا تلویزیون یا موبایل بخریم؟ همه این ها با فرض این است که شما به این خریدها واقعا نیاز دارید. وگرنه آیفون خریدن با وام برای پز دادن نشان از هرچه باشد، هوش مالی نیست. حتی با وام سرمایه گذاری های امن هم می‌توانید انجام دهید.

نفروشید

وقتی دلار جهش می کند، اگر انبار را خالی کنید، بعدا باید با مقدار بیشتری پول، همان مقدار جنس بخرید. بخصوص در فروش های مدت دار و قسطی امکان ضرر کردن زیاد است. پس اگر هوا، هوای پرش دلار بود، سمت مشتری مداری های اینچنینی نروید. هدف شما این است که هر سال جنس بیشتری در انبار داشته باشید و گردش مالی واقعی بزرگتری داشته باشید. نه اینکه دوازده ماه بدوید و آخر سال هم دارایی دلاری کمتری داشته باشید. اداره مالیات هم سهم خودش را قشنگ بر دارد و برود!

و یادمان باشد که

کاسب و مسافر و دلال و … ریشه افزایش همیشگی نرخ ارز در کشور نیستند. سیاست های اقتصادی نادرست است که باعث شده ما ایرانیان نیم قرن با تورم و کاهش قدرت خرید مواجه باشیم. وظیفه درست کردنش هم با دولت است. گرفتن سلطان ها هم می دانید که …

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *