می خواهیم به این سوال درباره پس انداز و نسبت های مالی پاسخ دهیم:

سلام یه سوالی.نسبت درآمد به هزینه و ماشین و پس انداز چجوریه الان تو ایران ‌مثلا با حقوق ۵۰ تومنی چقدر باید سیوینگ داشته باشیم و چ نسبتی هزینه و نسبت به دارایی چقدرش باید خونه و ماشین و بقیه باشه؟

به طور کلی پس انداز را به دو شکل نگهداری می‌کنیم:
1) دارایی‌های با نقدشوندگی بالا مثل پول نقد، سپرده بانکی، طلا و دلار
2) دارایی‌های با نقد شوندگی پایین مثل سهام، ملک، ماشین و …
پس‌انداز دسته اول دارای دو کارکرد
1) ذخیره به اندازه شش ماه هزینه برای روز مبادا. در این دسته ما کاری به افزایش یا کاهش قیمت دارایی نداریم. حتی می توانیم پول نقد نگه داریم. هدف داشتن ذخیره کافی برای پوشش دادن بحران های مالی مثل از دست دادن شغل، بیماری‌های هزینه‌بر و … است.
2) ذخیره بلند مدت برای گرفتن سود
دسته دوم هم که طبق تعریف سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. یعنی ما برای آن مدت زمان نگهداری و سودی معقولی تعریف می‌کنیم که بعد از رسیدن به این هدف، دارایی را بفروشیم. خانه و ماشین مصرفی در دسته دوم نیستند چون قرار نیست آن‌ها را بفروشیم.

سطح مطلوب پس انداز

اینکه شما بهتر است چقدر پس انداز کنید، وابسته است به اینکه چقدر درآمد دارید و هدف شما از پس انداز چیست. مثلا برای فردی که 79 ساله است و انباشت دارایی مناسب دارد، هیچ نیازی به پس انداز کردن نیست. ولی یک جوان 25 ساله که تازه شروع به کار کردن کرده است، باید بخش بزرگی از درآمد خود را پس‌انداز سرمایه‌گذاری کند. به طور کلی بهتر است سطح پس‌انداز شما کمتر از 20% درآمد نشود. این درصد برای مجردها 40% است.

ماشین مصرفی

ماشین چون یک سرمایه در معرض ریسک است، بهتر است بیشتر از 10% کل دارایی شما نشود. مثلا فردی که دارایی‌اش دو میلیارد است، می‌توانید یک ماشین 200 میلیونی داشته باشد.

خانه مصرفی

خانه معمولا در طبقه متوسط ایرانی 80% از کل سبد دارایی خانوار را تشکیل می‌دهد. اما درگیر کردن این سطح از سرمایه در یک دارایی که ایجاد درآمد نمی‌کند، بخصوص اگر سطح درآمد خانوار ناکافی باشد، توصیه نمی‌شود. خانه مصرفی 30 تا 50 کل دارایی باشد بهتر است.
اگر مستاجر هستید، اجاره خانه نباید از 30% درآمد ماهانه شما بیشتر باشد. وگرنه امکان پس‌انداز کافی را از دست می‌دهید.

پیشنهاد می کنم این مقاله را هم درباره نشانه های سواد مالی بالا مطالعه کنید.

برای آشنایی با روش های پس انداز و سرمایه گذری در ایران می توانید در دوره سواد مالی کاربردی شرکت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *