شخصیت پولی

همانطور که ما در زمینه ورزش و غذا و انتخاب جفت، سلایق مختلفی مبتنی بر شخصیت خود داریم، وقتی پای پول وسط می‌آید هم هرکدام از ما یک شخصیت پولی خاص داریم.ببینید شما از کدام دسته هستید.

پس اندازگر

پس اندازگرها جمع کردن را به خرج کردن ترجیح می‌دهند. خیلی علاقمند به امنیت و پایداری هستند و از قرض و وام و ریسک متنفرند. این گروه اگر در ایران پس انداز کردن را با پول نقد نگه داشتن یا پول در بانک گذاشتن اشتباه بگیرند، روزگار سختی خواهند داشت.

پس اندازگرها خیلی با مادرخرج‌ها و رویایی‌ها همسویی ندارند.

مادر خرج

این شخصیت دوست دارد بدون قاعده و محدودیت برای خودش و دیگران خرج کند، چون از این کار لذت می‌برد. او دوست دارد چیزهای قشنگ داشته باشد و تجربیات جدید کسب کند و در این راه از زیر بار قرض رفتن هم ترسی ندارد. صفت مورد علاقه آن‌ها لارج است.

تا زمانی که مخارج شما از 80% درآمدتان بیشتر نشده، خیلی اشکالی ندارد، خرج کنید. زندگی باید کرد!

خطرپذیر

این افراد دوست دارند پولشان را رشد دهند. سرمایه‌گذاری و مشاهده زیاد شدن پول روح و روانشان را شاد می‌کند.

تا زمانی که دانش و توانمندی فرد با این نوع شخصیت همخوانی دارد، مشکل خاصی وجود ندارد. ولی اگر سطح ریسک پذیری فرد از دانش و توانمندی واقعی او بیشتر شود، ریسک های بزرگتر از توانش متقبل می‌شود و به دردسر می‌افتد.

امنیت طلب

اولویت امنیت طلب‌ها محافظت از پولشان و افرادی که دوستشان دارند در مقابل هر سختی و ضرر است. در زمینه پس انداز و مخارج بسیار محتاطند و دوست دارند مشاوره بگیرند.

ایران؟ نه اینجا اصلا سرزمین مطلوبی برای امنیت طلب‌ها نیست. توصیه من این است که به کشورهایی با تورم معقول زیر 5% (بلند مدت) بروند. اگر در ایران می‌مانید، از خبر و رسانه فاصله بگیرید.

رویایی

پول برایشان چرک کف دست است و قاعدتان خیلی دلشان نمی خواهد آلوده شوند. ترجیح می دهند برای مدیریت مسائل مالی روی دیگران حساب کنند. ایده‌آل گرا و گاه خلاق هستند. اما سر از بودجه بندی و پول در نمی‌آورند.

این افراد ممکن است حتی وقتی غرق در کار هستند، به دلیل کنترل ناکافی روی مسائل مالی، به دردسر بیفتند. اگر شما چنین شخصیتی دارید، یک شریک “جمع کن” به دردتان می‌خورد.

اگر شما شخصیت رویایی دارید، حتما سعی کنید بودجه بندی داشته باشید.

جمع کن

جمع کن‌ها عاشق پول روی پول گذاشتن هستند. حتی اگر بیش از حد نیاز داشته باشند، موقع خرج کردن احساس بدی دارند.

اگر باید پول قرض بگیرید، جمع کن‌ها را آخر لیست تماس خود بگذارید.
اگر قرار است خانه اجاره کنید، سعی کنید جمع‌کن صاحبخانه شما نباشد.
اگر جمع کن هستید، با رویایی‌ها ازدواج نکنید.

پول ساز

پول‌سازها با پول درآوردن حال می‌کنند. موفقیت مالی اولویت اول و دوم و سوم آن‌هاست. جاه طلب هستند و اگر خوب پول دربیاورند اعتماد به نفس بالایی دارند. اما اگر در این راه ناموفق باشند، حس می‌کنند به هیچ دردی نمی‌خورند.

پول‌سازها اگر درگیر شعارهای زرد شوند و باور کنند که فقط تلاش آن‌هاست که موفقیت مالی را تعیین می‌کند و از نقش تعیین کننده شانس غافل شوند، در صورت نداشتن درآمد بالا، حتی بیش از حد نیاز، هیچ لذتی از زندگی نمی‌برند.

دانستن این ها چه فایده ای دارد؟

هر تیپ شخصیتی نقاط قوت و ضعف خودش را دارد که درک آن‌ها می‌تواند به ما در گرفتن تصمیمات بهتر کمک کند. مثلا فردی که تیپ پولساز دارد، باید تمرکز زیادی روی سرمایه انسانی و روابط خود داشته باشد، به جای اینکه بخواهد از اول مسیر درآمد خود را صرف سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *