دو دوست

توما و آموت همکار هستند. حقوق یکسانی هم دارند. یک روز توما در حال چرخ چرخ در اینستاگرام بود که پیج اقتصاد تومان را پیدا کرد. بعد از یکی دو ساعت بالا و پایین کردن پست ها، به این نتیجه رسید که تا به حال در پس انداز کردن تنبلی کرده. تصمیم گرفت از همان روز شروع کنید. پیج را به آموت هم معرفی کرد، او هم قبول داشت پس انداز لازم است، اما کمی تنبلی کرد و شروع کار را عقب انداخت.

پس
آموت دیرتر از توما شروع کرده است. درآمد هر دو ماهی 10 میلیون است. هر دو ماهی 10% از درآمد را کنار می‌گذارند. آن‌ها در یک صندوق درآمد ثابت با سود ماهانه 2% پس انداز می‌کنند. بعد سوار ماشین زمان می‌شویم و 10 سال جلوتر می‌رویم تا ببینیم اختلاف کل پس انداز آن‌ها چقدر است.

اثر یک ماه زود شروع کردن در ده سال

اگر آموت یک ماه دیرتر شروع کند به پس انداز کردن، بعد از 10 سال 487 میلیون پول دارد. اما سرمایه توما که فقط یک ماه زودتر شروع کرده، 498 میلیون است. یعنی اثر یک ماه زودتر، 11 میلیون بیشتر، معادل 11 برابر پس انداز یک ماه است. برای یک ماه زودتر رقم بدی نیست. موافقید؟

دوباره سوار ماشین زمان می‌شویم و این بار می‌رویم به 240 ماه، یا 20 سال، بعد. در شکل زیر می بینید که توما که یک ماه زودتر شروع کرده 5859 میلیون دارد (5.86 میلیارد تومان) آموت که یک ماه دیر جنبیده 5743 میلیون. یعنی معنی یک ماه زودتر، 20 سال بعد 116 میلیون تومان است. 116 برابر پس انداز ماهانه.

یک ماه زود شروع کردن در 20 سال

اگر اثر یک ماه اینقدر است، اثر یک سال چطور است؟ بیایید فرض کنیم آموت پیج را خوانده ولی تا یک سال هیچ کاری نکرده. بعد وقتی توما رقم حساب پس اندازش را به او نشان داده، بالاخره تصمیم گرفته وارد بازی شود. ده سال بعد اوضاع چطور است؟

اثر یک سال در ده سال

بعد از 10 سال

• توما 498 میلیون دارد

• آموت 382 میلیون

یعنی معنی یک سال زودتر، 10 سال بعد 116 میلیون تومان است. 116 برابر پس انداز ماهانه یا یک سال کل حقوق هر نفر. اما 20 سال بعد.

اثر یک سال در بیست سال

بعد از 20 سال توما 5859 میلیون دارد و آموت 4609 میلیون. یعنی معنی یک سال زودتر، 20 سال بعد یک میلیارد و 250 میلیون است.
1.250.000.000
معادل 10 سال حقوق هر نفر.

سود بیشتر

آموت یک سال دیر شروع کرده و بعد از چند سال می‌بیند حسابی از توما عقب است. برای جبران تصمیم می‌گیرد جایی را برای سرمایه‌گذاری پیدا کند که سود بیشتری بدهد. چقدر بیشتر لازم دارد؟

او برای اینکه بعد از 20 سال به اندازه توما سرمایه داشته باشد، باید بتواند ماهانه 2.13% درصد سود بگیرد. یعنی 6.5 درصد سود بیشتر.
هر چه دیرتر شروع کند، این رقم بزرگتر می‌شود.

اما …

6.5% بیشتر روی کاغذ ساده است. آموت باید برای رسیدن به این سود از طریق سرمایه‌گذاری، ریسک بیشتری را بپذیرد. اگر این ریسک نگیرد، سرمایه او کمتر هم می‌شود.

اگر قصد یادگیری سرمایه گذاری را دارید، می توانید در دوره آموزشی اصول سرمایه گذاری ثبت نام کنید.

اقتصاد تومان


در کل آموت با دیر شروع کردن، خودش را در شرایط بدی قرار داده و انتخاب‌هایی هم که دارد خیلی خوشایند نیست. شاید بهتر است قید آن 1.25 میلیارد بیشتر را بزند و ریسک اضافه قبول نکند.
نظر شما چیست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *