یک خانه قشنگ ایرانی

متوسط قیمت مسکن در تهران سال 96 متری 5.1 میلیون تومان بود، یادش بخیر. در سال 1402 باید متوسط متری 100 میلیون پول می دادی! پس با توجه به افزایش قیمت مسکن در ایران و میانگین مدت زمان برای دستیابی به خانه دار شدن که به نزدیکی 100 سال رسیده است، برنامه‌ریزی بلندمدت و تامین مالی مناسب برای خرید خانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برنامه‌ریزی بلندمدت برای خرید خانه

در این شرایط نمی توانیم امروز تصمیم بگیریم و یک ماه بعد خانه دار شویم. باید بلند مدت فکر کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم. در این برنامه‌ریزی، مراحل زیر را می‌توان در نظر گرفت:

  1. تعیین هدف و مدت زمان: ابتدا باید هدف خرید خانه و مدت زمان مورد نیاز برای این هدف را مشخص کنید. با توجه به افزایش قیمت مسکن در ایران در سال‌های اخیر، تعیین هدف‌های واقع‌گرا و متناسب با قابلیت‌های مالی شما اهمیت دارد. بخصوص اگر خانه اولی هستید، سعی کنید در اولین فرصت خانه بخرید، حتی اگر کمی کوچک و در محله ای ارزان تر باشد.
  2. ایجاد بودجه: بر اساس هدف خرید خانه و مدت زمان مورد نیاز، بودجه خرید خانه خود را ایجاد کنید. به‌دقت نیازها و هزینه‌های مختلف مانند پرداخت قسط وام، هزینه‌های نگهداری خانه و غیره را بررسی کنید. حواستان باشد که برای اکثر زمینه های کاری، رشد درآمد کمتر از سرعت رشد قیمت مسکن در ایران است. پس هرچه زودتر اقدام کنید، جلوترید.
  3. انتخاب روش‌های تامین مالی: بر اساس بودجه و هدف خرید، روش‌های تامین مالی مناسب را انتخاب کنید. روش‌های مختلف تامین مالی برای خرید خانه مانند وام مسکن، فروش دارایی‌ها، استفاده از رهن خانه، استفاده از اجاره برای پرداخت اقساط، قرض گرفتن پول و شراکت با دیگران را بررسی کنید.
  4. سرمایه‌گذاری و اعتبارات: اگر امکان دارد، سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی مختلف مانند سپرده‌های بانکی، سهام، اوراق بهادار و غیره را بررسی کنید. مثلا اگر مجرد هستید استفاده از صندوق های سهام که در بلند مدت رشد بیشتری از مسکن دارند، می تواند پناهگاه خوبی برای پس انداز شما تا رسیدن به حد خرید خانه باشد.
  5. نظارت و بازبینی مرتب: اجرای برنامه‌ریزی بلندمدت نیازمند نظارت و بازبینی مداوم است. به‌طور دوره‌ای برنامه‌های خود را بازبینی کنید و اطمینان حاصل کنید که در مسیر صحیح برای تامین مالی خرید خانه قرار دارید.

با شرکت در دوره آموزشی 40 قانون ثروت ساز بازار مسکن ایران، با رفتار بازار مسکن آشنا شوید و بهترین زمان برای خریدهای سرمایه ای را تشخیص دهید.

روش های تامین سرمایه برای خرید خانه

اما پول خانه را از کجا جور کنم؟

  1. وام مسکن: وام مسکن یکی از معمول‌ترین روش‌های تامین مالی برای خرید خانه در ایران است. این وام‌ها توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی ارائه می‌شوند و شامل شرایط و محدودیت‌هایی مانند نرخ بهره، مبلغ وام و مدت بازپرداخت مشخص است. اگرچه بخصوص در شهرهای بزرگ، قدرت خرید وام مسکن چندان زیاد نیست، ولی همچنان با توجه به مدت بازپرداخت، وام خوبی محسوب می شود و پیشنهاد می کنم برای گرفتن آن اقدام کنید.
  2. فروش سایر دارایی‌ها: برخی افراد ممکن است برای تامین مالی خرید خانه، از فروش دارایی‌های دیگر مانند خودرو یا ملک دوم خود استفاده کنند.
خانه سنتی ایرانی
  1. استفاده از رهن خانه: در این روش، می‌توانید از رهن خانه که می خرید، برای پرداخت قیمت آن استفاده کنید. با توجه به منطقه و ملک، معمولا یک پنجم تا یک دهم قیمت را می توانید به صورت رهن از مستاجر خود دریافت کنید.
  2. استفاده از اجاره برای پرداخت اقساط: اگر درآمد شما برای پرداخت اقساط کافی نیست، می توانید خانه را اجاره دهید و اقساط را با اجاره پرداخت کنید.
  3. قرض گرفتن پول و شراکت با دیگران: افراد می‌توانند از دیگران پول قرض بگیرند یا با افراد دیگری در قالب یک شراکت به خرید خانه بپردازند. مثلا با برادر یا خواهر خود نصف نصف خانه را می خرید و هرکس سه دانگ از سند را به نام خود می زند.
  4. پیش خرید: معمولا در مرحله ساخت خانه، با پیش خرید از افراد مطمئن می توانید خود را نسبت به رشد احتمالی قیمت در آینده (که خیلی هم احتمال بالایی است) بیمه کنید. بخصوص در شرایطی که پیش بینی شما با توجه به مسائلی مثل جهش دلار و تورم عموم بالا، رشد قیمت مسکن است، این روش می توانید خیلی کمک کننده باشد.
  5. فروشندگان خاص: اگر مدت زمان کافی در بازار ملک بچرخید، ممکن است ملک های خاصی را شناسایی کنید. مالکی که قصد مهاجرت دارد. سازنده ای که پول لازم دارد. فرزندی که می خواهد ملک به ارث رسیده را بفروشد و … این موقعیت ها، فرصت خوبی برای استفاده از اهرم چانه زنی و خرید خوب است.
  6. ملک ها خاص: بخصوص اگر خانه اولی هستید و واقعا پول کم دارید، می تواند به سراغ ملک های به اصطلاح ایراد دارد بروید. مثلا طبقه چهارم بدون آسانسور. یا ملکی که پارکینگ ندارد. این نوع واحدها ارزان ترند و البته در شرایط رکودی بازار راحت فروش نمی روند. ولی خیلی نگران نباشید. در ایران هر ملکی را می توانید به یک قیمت معقول در شرایط رونق بازار بفروشید. کمی صبر می خواهد.

نتیجه گیری

با تعیین هدف و مدت زمان دقیق، ایجاد بودجه متناسب، انتخاب روش‌های تامین مالی مناسب و نظارت مستمر بر برنامه‌های خود، می‌توانید به‌صورت مؤثر به هدف خرید خانه‌تان نزدیک‌تر شوید. یادتان نرود که داشتن خانه، آرامشی به همراه دارد که در پناه آن می توانید در آینده تصمیمات اقتصادی بهتری بگیرید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *