مزرعه پرورش قارچ

تبدیل شدن از یک کارمند به صاحب کسب و کار معمولا کار ساده ای نیست. کارمندهایی که از نداشتن استقلال و حقوق کمی که هر روز تورم ارزش آن را آب می کند، شکایت دارند کمی سرمایه جمع می کنند و کسب و کار خودشان را راه می اندازند. این عالی است! بخصوص اگر تجربه پشتوانه این تصمیم باشد. یادتان نرود که فضای اقتصادی ایران، نسبت به اشتباهات ما کمتر بخشنده است پس حتما برای شروع و قبل از گذاشتن سرمایه، تجربه واقعی در کسب و کار مورد نظرتان را جدی بگیرید.

یکی از زمینه های کاری در حوزه مواد غذایی، پرورش قارچ است. به این سوال دقت کنید.

من یک جوان ۳۱ ساله هستم که در یک کارخانه مشغول به کارم با ماهی حدود ۲۰ میلیون حقوق ولی ساعت کاری زیاد ۱۲ ساعت شیفتی (شب و روز) که با احتساب زمان رفت و برگشت حدود ۱۵ ساعت از وقتم رو در ۲۴ ساعت صرف کار کردن میشه
که این عامل خیلی اذیتم میکنه وقتی برای زندگی ندارم
از طرفی در یک مجموعه گلخانه ای که عموم با یکی شریک هست سالن قارچی است تقریبا آماده در فکر این هستم که برم و سالن قارچ رو راه اندازی کنم ، چندین ماهه که مطالعه کردم و کسی رو پیدا کردم که هم مواد اولیه میده و هم مشاوره تولید و هم اینکه خودش چندین سالن داره
ولی تردید دارم نمیدونم کار درستی یا نه میخواستم نظر شمارو بدونم ؟

و حالا برویم سراغ نظرات کسانی که در این نوع شغل تجربه واقعی داشته اند.

همسر من قارچ تولید می‌کنه. کارخانه قارچ رو با تمام امکاناتش اجازه می‌کنه (پول پیش + اجاره ماهانه)
برای یک تولیدی با ظرفیت ۲۰ تن تولید قارچ در ماه، برای پر کردن سالنها، حقوق، تعمیرات نگهداری و… ۱٫۵ میلیارد هزینه کرده، در واقع سرمایه اولیه اش یک و نیم میلیارد شده.
قارچ به صورت میانگین به قیمت هر کیلو ۵۰ هزار تومان فروش میره (ارقام مربوط به مردادماه 1402) ، درسته در بازار قارچ کیلوی ۸۰-۱۰۰ هزارم هست اما برای تولیدی همون ۵۰ هزار درمیاد چون همه بار لوکس در نمیاد (درجه یک و دو و سه) از طرفی قیمت از طرف بازار اعلام میشه مثلا ۶۵ هزار اما دم کارخونه هیچ وقت این قیمت نمی‌برند. گاهی حتی مجبور میشه با دو سوم یا حتی نصف قیمت بفرسته برای کارخانه‌های بلنج(کنسرو) یا دلال هایی که عمده می‌خرند و مفت خری می‌کنن مخصوصا در تعطیلاتی مثل نوروز در ماه رمضان و فروردین فروش خیلی سخت میشه، چون در این ایام تقاضا پایین میاد.
موضوع بعدی تولید و نحوه‌ی کاره. اگه یک سالن قارچ خراب بشه که در گرمای تابستان احتمالش خیلی‌ زیاده چون دما به شدت بالاست و اگه نتونن دمای سالن رو بین یک بازه مشخص نگه دارند کمپوست می‌گنده و در این صورت حداقل ۲۰۰ میلیون (بسته به بزرگی و ظرفیت اون سالن) ضرر ایجاد میشه.
در گرمای تابستان حتی اگر کمپوست خراب نشه باز میزان تولید بسیار کاهش داره و ممکنه هزینه و درآمد رو سر به سر هم نشه.
تولید قارچ یک کار بسیار حساس و دقیق هست همسرم قارچ رو به نوزاد تشبیه می‌کنه. این کار هیچ تعطیلی نداره حتی نصف شب هم ممکنه لازم بشه بری کارخونه.
خلاصه که خیلی کار سختی هست اما اگه بتونن بار خوب و لوکس تولید کنن و شبکه فروش قوی بسازند در فصل زمستان میشه به کشور های حوزه خلیج فارس صادر کرد و این صادرات می‌تونه ضررها و کم باری های تابستان رو جبران کنه.
باید بلد کار باشه، کارخانه‌ای رو می‌شناسم که با ظرفیت تولید ۳۰ تن قارچ در ماه به دلیل خرابی چیلر (دستگاه خنک کننده) تعطیل شده، چون خرید این دستگاه تقریباً میلیارد هزینه داره.
از طرفی کسی رو می‌شناسم که یک گلخانه با ظرفیت تولید ماهانه ۲۰ تن قارچ در ماه رو فقط زمستان و پاییز اجاره می‌کنه و حسابی سود می‌کنه. چون هم بلده چگونه با بیشترین بازدهی تولید کنه و هم فروشش عالیه.اون بیش از ۷۰-۸۰ درصد بارشو به قیمت لوکس میفروشه.
اما خب در اون دو فصل خنک طرف تعطیلی نداره و شبانه روز تو گلخانه مشغوله.

و حالا یک نظر دیگر

سلام وقت بخیر

بنده سال ۸۷ سالن قارچ داشتم دوره هم دیده بودم و به شرط آموزش و مشاوره رفتم سالنی اجاره کردم دلم نیومد نکاتی را نگم بر حسب تجربه ای که‌ داشتم.
اول اینکه سالن قارچ به شدت حساسه و بیماری های قارچی ممکنه در یک روز کل سالن رو آلوده کنه این آلودگی ها معمولا از طریق نیروی انسانی به سالن منتقل میشه پس در درجه اول سالن باید مجهز باشه (سیستم رطوبت دهی و سرمایشی و گرمایشی و….) که حداقل تردد در سالن صورت بگیره
دو اینکه معمولا شروع کار شما باید وسایل زیادی تهیه بکنید (اینو در دوره های آموزشی نمیگن) مثل لباس مخصوص سالن سم فرمالین دستکش و ماسک مخصوص و‌… پس هزینه اولیه داریم برای شروع.
در ایران‌ معمولا ۲۰ درصد کمپوستی که در سالن قرار می دید بهتون قارچ میده اما از این ۲۰ درصد بسته به شرایط سالن ممکنه فقط ۱۰ درصدش درجه ۱ باشه و به قیمت خوب بخرن مابقی اش ممکنه بشه درجه ۲ و۳ قیمت پایین (هرچه سالن مجهزتر امکان برداشت محصول درجه ۱ بیشتره).
نکته مهم‌اینکه با توجه به سیکل رشد قارچ ، برای اینکه هر روز قارچ برای فروش داشته باشید (که این خودش یک مزیت رقابتی مهمه) باید بیش از دو سالن قارچ‌ داشته باشید وگرنه بدلیل اینکه هر روز محصولی برای فروش ندارید مقرون به صرفه نخواد بود.
در روزهایی از سال هم مثل دهه اول محرم و عید نوروز خرید بشدت افت میکند باید سیکل رشد رو طوری تنظیم کنید که محصول به این ایام نخوره.

و تجربه سوم

این طرف که داره میگه یه نفرو میشناسم اینارو همه ارو به من میده. دقیقن برای اونم همین اتفاق افتاد. طرف گفت تمام وسایلا رو خودم بهت میدم. بار رو هم خودم میبرم. تو فقط جا رو جور کن. جارو گرفت تمام وسایلارو به چند برابر قیمت بهش انداخت. چون خودم کارم همینه بهش گفتم. کلی حساب کتاب کرده بود براش که خیلی در میاری. سه یا چهار بار، بار ریخت. هر بارش ضرر داد. نمیتونست خوب در بیاره. بدرد کسی میخوره که یه مدت از جیب بخوره تا بتونه خودشو پیدا کنه. این برادر خانوم من پشتش پر نبود. سه چهار بار از جیب خورد تا کل سرمایه اش بین رفت. یه بار بخاطر قطع و وصل زیاد برق. یه بار بخاطر آفت. یه بار بهاطر آلودگی شدید هوا. هر دفعه سر یه چی ضرر میداد. بارش هم طبق محاسباتش نبود. اصن پول کمپوست رو هم در نمیاورد. حتی وقتی قبول کرد که ورشکست شده، اون طرف که بهش گفته بود هم یهو غیبش زد. مجبور شد وسایلاشو به یک سوم قیمت بفروشه بره
باید حداقل یک سال از جیب بخوره تا راه و چاه رو یاد بگیرضمن اینکه کارگر افغانی خیلیاشون میگیرن که هزینه کارگر ندن. چون چیدنش هم خودش کلی هزینه داره

همانطور که می بینید، خیلی مسائل هست که با کلاس و دوره نمی توان آن ها را فهمید و نیاز به تجربه دست اول وجود دارد. به همین دلیل همیشه پیشنهاد می کنم قبل از راه انداختن یک کسب و کار، در آن حوزه مدتی برای دیگران کار کنید تا چم و خم کار دستتان بیاید. بخصوص مشاغلی سرمایه بر مثل تولید قارچ یا مثلا مغازه فست فودی و … . در مورد مشاغل خدماتی که هزینه راه اندازی پایین تری دارند و کسب و کارهای اینترنتی، باز هم هیچ چیز جای تجربه را نمی گیرد.

امیدوارم شاد و پیروز باشید

تا یادم نرفته، در این مقاله و این یکی درباره روش های افزایش درآمد نوشته ام. یک مدل جالب کسب و کار در ایران هم مدل پیکانی است. اینجا بخوانید.

2 پاسخ
  1. علیرضا توسلیان
    علیرضا توسلیان گفته:

    ممنون هستم از شما عزیزان که تجربه خودتون رو به اشتراک گذاشتین ..از نظر من همیشه تجربه بالاتر از علم هست..با تشکر فراوان بخاطر این نظرات ارزنده

    پاسخ
  2. میثم
    میثم گفته:

    با سلام و تشکر از عزیزانی که تجربه شان را به اشتراک گذاشتن؛ ولی چه خوب بود افراد موفق هم نکاتی را بیان می کردند و از مزایا می گفتند.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *