درآمدزایی از آموزش

فرقی نمی‌کند پختن یک تیرامیسوی عالی باشد، یا روش انتخاب بهترین روغن موتور. بسیاری از ما دانش کافی برای برگزاری دوره آموزشی و کسب درآمد از این راه را داریم. اما نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم. می‌ترسیم حتی. اگر این گرفتاری را دارید، این راهنما برای شماست.

گام اول: فهرست امکانات

یک فهرست از حوزه‌های دانشی یا مهارتی که می‌توانید به دیگران آموزش دهید بنویسید. ممکن است در برخی زمینه‌ها همین الان اطلاعات و دانش کافی داشته باشید و در برخی حوزه‌ها نیاز به مطالعه و جمع آوری اطلاعات بیشتر باشد. هر دو را بنویسید. مثلا:

  1. پرورش و نگهداری از بن‌سای
  2. آموزش گیتار الکتریک
  3. نرم افزار XYZ pro
  4. پیدا کردن و خرید بهترین شلوار جین

اگر مطمئن نیستید چقدر باید خرج آموزش خودتان کنید، این مقاله می تواند کمکتان کند.

چقدر خرج آموزش کنم؟

گام دوم: تحقیقات بازار

حالا یک لیست داریم. اما نمی‌دانیم کدام یکی پرطرفدارتر است و اگر برویم سراغش، امکان بیشتری برای پول درآوردن دارد. پس شروع می‌کنیم به تحقیق کردن در اینترنت.

1) چند تا دوره مشابه هست؟

2) هر کدام چند ساعت هستند؟

3) قیمت هر دوره چقدر است؟

4) کیفیت دوره‌های مشابه چطور است؟

می‌خواهیم چند روزی وقت بگذاریم و به چیزی مثل این برسیم:

جدول انتخاب دوره آموزشی

دو نکته مهم

1) برای شروع دوره‌ای را انتخاب کنید که تعداد رقبای متوسط داشته باشد. تعداد کم نشان دهنده تقاضای بازار ضعیف است و اگر شناخته شده نیستید، پیدا کردن مشتری سخت می‌شود.

2) هرچه دوره شما به نیازهای پایه‌ای تر آدم‌ها توجه داشته باشد، راحت‌تر فروش می‌رود. مثلا پول درآوردن، کمتر خرج کردن، استفاده بهتر از وقت، خوشگل‌تر شدن، جذاب‌تر شدن، مشهورتر شدن، خانه خریدن، ماشین خریدن و …

با توجه به این نکات و جدول قبلی می‌توانیم احتمال موفقیت دوره را حدس بزنیم. حالا یک نمودار ماتریسی مثل این بکشید

نمودار ماتریسی انتخاب دوره

گام سوم: پیش تولید

بله باید آستین‌ها را بالا بزنید و با همان اطلاعاتی که دارید یک دوره بسازید. همین الان شروع کنید! البته قرار نیست این را به بازار ارائه کنیم. پس نگران نباشید. حالا وقت بگذارید و سرفصل‌ها و محتوی را مشخص کنید و دوره را ضبط کنید. حتی اگر قرار است دوره شما در یک کلاس واقعی برگزار شود، یک دوربین موبایل بگذارید و از تدریس خود فیلم بگیرید.

گام چهارم: گروه آزمون

حالا دوره‌ای که ساخته‌اید را بدهید چند نفر از دوستان و آشنایانتان ببیند و نظر دهند. بعد بروید و عیب و ایرادها را برطرف کنید.

ادامه دارد …

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *