سبد سرمایه گذاری (پورتفو) چیست؟

سبد سرمايه گذاری مجموعه کالاهای سرمایه ای مثل سهام ، املاك ، طلا و… است كه يك فرد در اختيار دارد. گام اول برای تشكيل يك سبد سرمايه گذاری خوب ، توجه به پنج عامل اساسی است: سطح ریسک پذیری، تخصص و دانش، سطح سرمایه، افق زمانی و برداشت سود.

ریسک پذیری

شخصیت افراد تعیین کننده ریسک پذیری آنهاست.  برخی کاملا ریسک پذیر و عده ای مطلقا ریسک گریز هستند. شخصیت متفاوت، یعنی سبد سرمایه گذاری متفاوت. برای مثال، افراد ریسک گریز ترجیحی می دهند سبدی شامل املاک، سپرده بانکی و صندوق های درآمد ثابت داشته باشند. در حالیکه افراد ریسک پذیر به امید گرفتن سودهای بالاتر، وارد بازارهایی مثل بورس و رمز ارزها می شوند. شما باید در بازاری فعال باشید که در آن احساس راحتی می کنید و دانش و مهارتی در آن بازار دارید.

تخصص و دانش

هر چقدر که فرد در یک حوزه دانش بیشتری انباشته باشد ، بهتر است بخش بزرگتری از سرمایه خود را در آن حوزه درگیر کند. اما این به معنای تمرکز همه سرمایه در یک بازار نیست چون چنین رویکردی با قاعده کنترل ریسک در تضاد است.

سطح سرمایه

انتخاب های سرمایه گذاری در دسترس، بسیار وابسته به مبلغی است که باید سرمایه گذاری شود. یک سرمایه گذار با دارایی ۵۰ میلیارد تومان، سبدی متفاوت با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیونی دارد.

افق زمانی

گزینه های سرمایه گذاری وابستگی زیادی به مدت زمان سرمایه گذاری دارند . یعنی فردی که قصد سرمایه گذاری ۱۰ ساله دارد ، سبدی متفاوت با فردی که قصد سرمایه گذاری یک ساله دارد خواهد داشت.

برداشت سود

به این سوال باید پاسخ دهیم که آیا فرد نیاز به برداشت دورهای سود سرمایه گذاری خود دارد؟

جمع بندی

اين پنج عامل ، در تشكيل سرمايهگذاری علمی موثرند :

1 ) روش برداشت سود

2 ) سطح ريسك پذيری

3 ) تخصص و دانش

4 ) سطح سرمايه ۵

5 ) افق زمانه

 

اگر می خواهید درباره خالص دارایی هم اطلاعاتی داشته باشید: این مقاله را ببینید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *