سلام داش گلم
آقا وقتی یه کشور مث ما قراره باشه وارد رکود بشه، به سمتی آدم بره برا سرمایه گذاری بهتره؟

رکود چیست؟
وقتی فعالیت‌های اقتصادی در یک کشور کم می‌شود، می‌گوییم کشور وارد فاز رکود شده. معمولا نشانه رکود در کاهش GDP برای چند ماه متوالی دیده می‌شود. ممکن است یک بازار هم وارد رکود شود. مثلا وقتی می‌گوییم بازار مسکن راکد شده، یعنی خرید و فروش به هر دلیلی در آن کم شده است. ممکن است خریدارن پول کافی نداشته باشند. یا فروشندگان به امید افزایش قیمت‌ها فعلا مایل به فروش نباشند.
رکود ممکن است با کاهش قیمت‌ها در یک بازار همراه باشد. مثلا در بازار بورس معمولا وقتی حجم معاملات کم می‌شود، قیمت سهام و شاخص هم افت می‌کند. اما رکود تورمی هم داریم. یعنی شرایطی که قیمت‌ها بالا می‌روند اما تعداد معاملات کم است.

از این تعاریف پیداست که مشکل اصلی در دوران رکود، خریدن نیست، فروش است. یعنی ممکن است شما نتوانید کالای سرمایه‌ای خود را بفروشید. در کسب و کارها هم دوران رکود با افت فروش و در نتیجه درآمد همراه است. پس بهتر است در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که نقدشوندگی راحت تری دارند. چند مثال بزنم:

سهام با کیفیت: به هر حال ما آدم‌ها در شرایط رونق و رکود باید نیازهای پایه خود را تامین کنیم. یعنی صنایع خدمات عمومی مثل برق یا صنایع غذایی کمتر از چرخه‌های اقتصادی متاثر می‌شوند. پس سهام بنیادی در حوزه‌هایی که با تامین نیازهای پایه سر و کار دارند می‌تواند یک گزینه ما باشد.
طلا: وقتی اقتصاد وارد رکود می‌شود قیمت طلا ثابت می‌ماند یا بالا می‌رود. چون بقیه بازارها چنگی به دل نمی‌زنند و عمدتا افراد ترجیح می‌دهند به سمت دارایی‌های کم ریسک مثل طلا بروند.

طلا در دوران رکود عملکرد خوبی دارد.

سپرده بانکی و صندوق درآمد ثابت: به همان دلیلی که طلا جذاب می‌شود، این گزینه‌ها هم توجه زیادی را در دوران رکود به خود جلب می‌کنند. در واقع سرمایه‌گذاری منطقی چون چشم‌انداز حرکت مناسب در بازارهای موازی نمی‌بیند، ترجیح می‌دهد تا زمانیکه خروج از رکود برایش واضح نشده، ریسک بیمورد نکند که باعث شود سرمایه‌ایش در یک کالای سرمایه‌ای قفل شود.

امیدوارم بتوانید با این اطلاعات تصمیم بهتری بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *