پرسیده اید:

سلام وقت بخیر من در حال حاضر شهرستانی زندگی میکنم که امکانات خیلی کمی برای پیشرفت داره ولی قبلا تهران زندگی میکردم که دوران کرونا کلاسام آنلاین شد ۳ سال رفتم پیش پدر مادرم و اونا با پول رهنی که تهران داده بودم شهرستان برام خونه خریدن الان میخوام دوباره برگردم تهران و به کار و درسم ادامه بدم و اون خونه رو بفروشم پول رهن بدم. آیا تصمیم درستی گرفتم؟

بیایید فرض کنیم که درباره یک میلیارد تومان صحبت می کنیم. یعنی الان می خواهیم یک خانه یک میلیاردی را در شهرستان بفروشیم و با آن یک واحد در تهران رهن کنیم. با یک مساله سرمایه گذاری مواجه ایم. مقداری پول داریم و دو گزینه برای سرمایه گذاری. اول هزینه فایده کنیم.
هزینه: از دست دادن رشد احتمالی قیمت خانه در شهرستان + از دست رفتن ارزش پول رهن
مزیت: افزایش درآمد در تهران

برای آشنایی بیشتر با مفاهیم سرمایه گذاری، می توانید در کلاس سرمایه گذاری مقدماتی شرکت کنید.

حالا هزینه ها را حساب کنیم.
یک عدد 30 درصد به صورت سرانگشتی برای افزایش قیمت خانه در شهرستان فرض می‌کنیم. از طرف دیگر به دلیل کاهش ارزش سالانه پول، سالی 30% هم (این یک تقریب دست پایین است) برای افت ارزش پول رهن در نظر بگیریم. یعنی یک میلیارد رهن اول سال، آخر سال معادل 700 میلیون قدرت خرید دارد.
تقریبا کار تمام است. به نمودار زیر نگاه کنید که نشان می‌دهد در مدت زمان پنج سال، ارزش آن یک میلیارد در دو گزینه ما چطور تغییر می‌کند.

تغییر سرمایه در پنج سال
تغییرات ارزش رهن و قیمت خانه در پنج سال

بیایید همین نمودار را با یک دید دیگر نگاه کنیم. یعنی اختلاف ارزش پول ما در دو گزینه.

افت سرمایه در پنج سال
تفاوت سرمایه در دو حالت

در ابتدای سال پنجم ما یک میلیارد داریم. اما در انتهای سال پنجم اختلاف دو گزینه به 3.5 میلیارد رسیده. چون خانه ما در شهرستان هر سال رشد کرده و پول رهن ما در تهران هر سال کمتر شده.

در نهایت باید ببینم آیا طی پنج سال کار در تهران، می‌توانیم این 3.5 میلیارد را جبران کنیم؟ یعنی باید سالی متوسط 700 میلیون، به عبارتی ماهی 58 میلیون کسب درآمد کنیم تا تازه به نقطه سر به سر برسیم. از این بیشتر اگر درآمد کسب کنیم، از این تصمیم اقتصادی (یعنی رفتن به تهران) سود کرده‌ایم. اگر از این کمتر کسب کنیم هم تصمیم ما از لحاظ اقتصادی قابل قبول نبوده.

امیدوارم توانسته باشم موضوع را برایتان روشن کنم.
به امید دیدار

اگر این نوع سوالات در ذهن شما وجود دارد، پیشنهاد می کنم در کارگاه سواد مالی کاربردی شرکت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *