بهترین سرمایه گذاری چیست؟

سلام

من 300 میلیون پول پس انداز دارم. کجا سرمایه‌گذاری کنم بهتره؟

برای جواب دادن به این سوال، باید اول خانواده سوال‌ها را بشناسیم.

خانواده سوال ها

خانواده سوال‌ها سه عضو دارد:

1) سوال‌های ترجیحی

مثلا سیب را ترجیح می‌دهید یا گلابی؟ این سوال‌ها پاسخ درست و غلط ندارند و جواب آن‌ها بستگی به ترجیحات و سلایق افراد دارد.

2) سوال‌های حقیقت محور

مثلا خورشید چگونه انرژی تولید می‌کند؟ این سوالات یک جواب درست دارند که قابل راستی آزمایی است. جواب این سوالات بستگی به سن، دین، نژاد و … فرد ندارد.

3) سوالات چند بعدی

عضو سوم سوالات چند بعدی است. مثلا بهترین روش برای بهبود شرایط مالی یک فرد چیست؟ اینجا جواب صد درصد وابسته به ترجیحات شخص نیست. یعنی فرد نمی‌تواند بگوید من دوست ندارم کار کنم، وضع مالی خوب هم می‌خواهم. اینجا یک جواب کاملا درست، قابل راستی آزمایی از طریق آزمایش علمی وجود ندارد. یعنی نمی‌توانیم بگوییم یک راه برای رشد مالی وجود دارد و آن هم افزایش تعداد ساعت کار است و همه جا این جواب صادق است.

بهترین سرمایه گذاری

سوالات چند بعدی، پاسخ‌های چند بعدی نیاز دارند. پس سوالات مربوط به سرمایه‌گذاری نیاز به پاسخ‌های چند بعدی دارد. یک سرمایه گذاری، مثل دمای جوش آب نیست که برای همه یکسان باشد. باید جنبه‌های مختلف مساله بررسی شوند و مبتنی بر شرایط سوال کننده، جواب یا مجموعه جواب‌های مناسب پیشنهاد شود.

اثر سن

سرمایه‌گذاری‌های ما به سن بستگی دارد. معمولا در سنین پایین‌تر امکان سرمایه‌گذاری‌های پرریسک را داریم چون سالیان طولانی فرصت کار کردن و جبران ضرر احتمالی برای ما وجود دارد. اما هرچقدر سن بالاتر برود، بهتر است ریسک‌های کمتری را تقبل کنیم. به همین دلیل معمولا گرایش افراد به سرمایه‌گذاری در املاک با افزایش سن، بیشتر می‌شود. آدم‌ها به طور طبیعی گرایش به کالاهای سرمایه متناسب به سطح ریسک خود دارند.

اثر موقعیت مال

وقتی داریم راجع به سرمایه گذاری X میلیارد پول حرف می‌زنیم، گزینه مناسب ما وابسته به سایر دارایی‌هایی است که داریم. برای انجام یک سرمایه گذاری بهینه، باید سبد شامل کل دارایی‌های ما طوری عمل کند که نسبت به ریسک سبد، بیشترین سود را ایجاد کند. مثلا دو نفر با سرمایه یک میلیارد را در نظر بگیرید که یکی صابخانه است و دیگری مستاجر. سرمایه‌گذاری مناسب برای این دو نفر یکسان نیست.

اولین گام برای آموزش اصول سرمایه گذاری

اثر هدف

اینکه کجا سرمایه‌گذاری کنیم، وابسته به این است که چه هدفی را دنبال می‌کنیم. افراد به دلیل مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. مثلا:

  • خرید خانه
  • خرید ماشین
  • خرید ویلا
  • سفر خارجی
  • راه اندازی کسب و کار
  • کمک به دیگران
  • بازنشستگی
  • تامین آتیه فرزندان
  • و …

هریک از این اهداف، نیاز به انواع سرمایه‌گذاری‌های متفاوت دارند.

اثر افق زمانی

قرار است سرمایه‌گذاری چقدر طول بکشد؟ سرمایه‌گذاری مثل یک پروژه کاری است. باید زمان اتمام داشته باشد. به غیر از خانه‌ای که می‌خریم و ماشینی که سوار می‌شویم، بقیه خریدهای سرمایه‌ای ما، بر اساس هدفی که برای آن‌ها تعیین شده، یک افق زمانی خاص دارند. مثلا:

  • سرمایه‌گذاری به مدت 25 سال برای بازنشستگی
  • سرمایه‌گذاری به مدت شش سال برای خرید یا تبدیل خانه
  • سرمایه‌گذاری برای دو سال برای تور اروپا

می‌بینید که هدف سرمایه‌گذاری نهایتا مصرف است و این مصرف باید در یک زمان خاص اتفاق بیفتد.

جمع بندی

سوال‌های چند بعدی، مثل اینکه “کجا سرمایه گذاری کنم؟” باید در رابطه تعاملی بین سوال کننده و سوال شونده به کشف جواب نزدیک شوند. همانطور که نمی‌توانیم به یک مشاوره روانپزشکی پیام دهیم که “من احساس افسردگی دارم” و انتظار داشته باشیم که مشکل ما را حل کند، تجویز یک راهکار برای سرمایه‌گذاری هم نیاز به بررسی دقیق ابعاد مساله دارد. پس بدون بررسی کافی، اگر هم کسی جوابی به شما داد، خیلی جدی نگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *