من تازه مغازه زدم در زمینه لوازم دکوری و اکسسوری و تولید. البته قبلا کار کردم و آشنا هستم و مغازه مم جایی هست که پا خورش خوبه. ولی شما توصیه ای دارید برای من

می‌خواهم در پاسخ به این سوال، به یکی از ابعاد بسیار مهم مدیریت کسب و کار در ایران بپردازم یعنی: افزونگی و بهره‌وری

آماده‌اید؟

کسب و کار به مثابه یک سیستم

کسب و کار را به عنوان یک سیستم در نظر می‌گیریم که ورودی آن مواد اولیه، سرمایه‌های مالی و انسانی و خروجی آن سود است. پس طراحی یک کسب و کار موفق، یعنی برنامه‌ریزی برای داشتن سیستمی که به بهترین نحوه ممکن از روی ورودی‌ها، برای ما خروجی تولید کند، یعنی سودسازی کند. دو مفهوم مهم در طراحی سیستم‌ها وجود دارد که به ما کمک می‌کند در فضای اقتصادی ایران، کسب و کارهای خود را بهتر مدیریت کنیم. برویم سراغ تعریف این دو مفهوم …

افزونگی Redundancy

یعنی امکان ادامه کار با وجود خرابی اجزا

برای توضیح مفهوم افزونگی، اجازه دهید مثالی از صنعت هوانوردی بزنم. یک هواپیمای مسافربری، وقتی موتورهای آن از کار بیفتند، گاه می‌تواند تا کیلومترها مسافت را طی کند و حتی بدون موتور فرود بیاید. یا نگاهی به صندوق عقب خودرو خود بیندازید، مفهوم افزونگی را آنجا در لاستیک زاپاس خود می‌یابید. یک سیستم با ویژگی افزونگی، می‌تواند با وجود عملکرد نادرست و یا از کار افتادن برخی اجزای حیاتی خود، همچنان به کار خود ادامه دهد.

بهره‌وری Efficiency

سیستم‌های بهره‌ور، همانطور که از اسمشان پیداست، طوری طراحی می‌شوند که با کمترین ورودی، بیشترین خروجی را تولید کنند. یک ماشین مسابقه فرمول یک، نمونه‌ای از یک سیستم بهره‌ور است. این ماشین فقط در پیست مخصوص و توسط راننده‌ای تعلیم دیده قابلیت حرکت دارد. در این پیست کسی به گرد پای او نمی‌رسد. اما اگر یکی از اجزای آن از کار بیفتد، یا از جاده اختصاصی خود خارج شود، کاملا بی استفاده خواهد بود.

کدام بهتر است؟

برگردیم سراغ کسب و کارها

اگر اولویت یک کسب و کار، بهره‌وری باشد، خواه ناخواه باید از افزونگی خود کم کند. یعنی وقتی می‌خواهید هواپیمایی با کمترین مصرف سوخت داشته باشید، نباید چهار موتور روی آن نصب کنید. یک موتور نصب می‌کنید و امیدوارید که هرگز از کار نیفتد. برخی کسب و کار خود را طوری طراحی می‌کنند که روی کاغذ اگر همه شرایط مناسب بود، سود آوری فوق العاده خوبی دارد. این کسب و کارها قابلیت رشد سریع و سودآوری فراوان دارند.

اما …

ایران: کسب و کارهای تانکی

اما در ایران، مدیریت کسب و کار شبیه به رانندگی فرمول یک نیست! شاید رانندگی با یک تانک در میدان جنگ تمثیل بهتری باشد. شما هر روز با مشکلات و موانع و چالش‌های جدید و تهدید کننده‌ای مواجه می‌شوید که اگر برای یک کارآفرین خارجی تعریف کنید، تصور می‌کند شوخی می‌کنید. مگر می‌شود با یک امضا و تغییر قانون (مثلا طرح صیانت) ناگهان هزاران و میلیون‌ها کسب و کار را از بازار خارج کرد؟ بله می‌شود. اینجا ایران است. پس بهره‌وری را فعلا بگذارید برای بعد و …

در ستایش افزونگی

به پیکان فکر کنید. به جای تسمه دینام می‌توان از جوراب زنانه استفاده کرد و به راه ادامه داد!

کسب و کار شما باید مثل هواپیمای مسافربری یا لااقل پیکان باشد، یعنی

باید

باید

و باید

تا حد ممکن قابلیت افزونگی داشته باشد. یعنی بتواند با از کار افتادن یک، یا چند بخش از اجزای آن همچنان به کار خود ادامه دهد. یادتان باشد، اول بقا و بعد سود. اما افزونگی برای کاسب نوپای ما چه مفهومی دارد و چطور قابل پیاده سازی است؟

افزونگی در عمل

یک مسیر برای رسیدن به افزونگی، تعدد است. یعنی چه؟

روش‌های فروش متعدد و موازی داشته باشید: مغازه، پیج اینستاگرام، کانال تلگرام، کانال واتساپ، وبسایت، فروش تلفنی و …

تامین کننده‌های متعدد داشته باشید: بازار کسب و کار ایران یک بازار با سطح اعتماد پایین است. هر تامین کننده‌ای حتی پس از سال‌ها همکاری ممکن است در بدترین زمان ممکن پشت شما را خالی کند.

نیروی انسانی جایگزین: بهترین نیروی انسانی شما، درست زمانی که بیشترین نیاز را به او دارید، کار دیگری پیدا می‌کند یا بدون اطلاع شما مهاجرت می‌کند. برای هر پست خود مثل مربی فوتبال جایگزین داشته باشید.

جمع بندی
  • این مفهوم را در هر جز کسب و کار خود پیاده‌سازی کنید و به فکر جایگزین باشید.
  • این مساله هزینه مدیریت کسب و کار شما را افزایش می‌دهد. ولی چاره‌ای نیست! محیط کسب و کار ایران بسیار نامساعد و بیرحم است.
  • و به یاد داشته باشید، این گفته چرچیل را: “وقتی احساس می‌کنی در جهنم قدم می‌زنی، به راه رفتن ادامه بده.”

© با شرکت در کارگاه”سرمایه‌گذاری در سرمایه‌گذاری در کسب و کار” می‌توانید با اصول بیشتری از مدیریت اقتصادی کسب و کار خود آشنا شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *